Waarom we altijd onderschatten hoe lang iets gaat duren

De Wet van Hofstadter legt uit waarom we als mensen zo slecht zijn in het inschatten van hoe lang iets gaat duren

Laatst werd ik gebeld terwijl ik druk aan het werken was aan een taak. Ik nam de telefoon op. ‘Ik bel je over een half uur terug.’
Waarom een half uur? Ik dacht dat ik zo lang nog met de taak bezig zou zijn. Op het einde van de middag realiseerde ik me dat ik haar nog steeds niet teruggebeld had, en dat zij misschien tevergeefs op mijn telefoontje had zitten wachten.
Dat voelde heel vervelend.
Wat ik me dan afvraag is, ben ik dan de enige die er dan zo naast zit als het gaat om het inschatten van tijd?

De wet van Hofstadter

Douglas Hofstadter is hoogleraar in cognitieve wetenschappen aan de Universiteit van Bloomington in de VS. Hij heeft in 1979 de het boek Godel, Escher, Bach gepubliceerd. In het boek onderzoekt hij de mogelijkheid van kunstmatige intelligentie, en het is een klassieker geworden.
In dit boek formuleert hij een wet, die de bekend is geworden als de ‘wet van Hofstadter’. Deze luidt als volgt: elke taak die je van plan bent te voltooien, zal altijd langer duren dan je verwacht, zelfs al houd je rekening met de wet van Hofstadter.
Dus zelfs als je weet dat de deadline voor een project wordt overschreden, en je met deze kennis de planning van het project aanpast, zal het toch langer duren.

Onderschatten

Want het blijkt een menselijke eigenschap te zijn dat we altijd chronisch de tijd dat dingen duren onderschatten.
Een van de bekendste voorbeelden is de bouw van het beroemde Sydney Opera House. De bouw daarvan duurde 10 jaar langer dan verwacht en kostte het 100 in plaats van 7 miljoen. Voorbeelden te over. Dichter bij huis, in Amsterdam, moet ik dan denken aan de Noord-Zuid lijn – waarvan ik hoop dat ik ooit nog de opening mee ga maken.
Nog dichter bij huis: de dagelijkse to do list. Want de wet van Hofstadter is ook de reden waarom mensen s’ochtends een to do list maken die, als je diezelfde to do list s’avonds bekijkt, belachelijk optimistisch blijkt te zijn geweest.
Het is de reden dat mensen nooit hun to do list afwerken, en het is een trieste manier van leven. We onderschatten voortdurend hoe lang iets gaat duren, en als gevolg daarvan zijn we altijd aan het haasten om dingen af te krijgen – ik spreek als een jarenlange expert hierin ;(.
Maar hoe dan? Want intuïtief voelt het verstandig om dingen tot in detail uit te werken, een project op te breken in stukken en in te schatten hoe lang elk deel zal duren. Echter, dan stuit je op de volgende Cruyfiaanse wijsheid:
Het probleem met onvoorziene vertragingen is dat je kunt ze niet voorzien
ongeacht hoe fijn gedetailleerd je planning ook is.

Vermijd de details

De onwaarschijnlijke truc is om in minder detail te plannen. Vermijd de details en vraag jezelf gewoon af hoe lang een vergelijkbaar project of activiteit daadwerkelijk heeft geduurd. En als het zelf niet weet, vraag je het aan een ervaringsdeskundige.
Je krijgt dan een antwoord dat vreselijk lang lijkt, en wat op geen enkele manier rekening houdt met al je bedachte redenen en argumenten waarom het deze keer toch minder lang zal duren.
En hoe teleurstellend het antwoord ook is, en hoezeer het al je bedachte ambities in de war stuurt, neem van mij aan dat dit antwoord dichter bij de waarheid zal zitten.
En dat is waar je dan mee te dealen hebt.

Klaar, schiet, richt

Beter nog, waar mogelijk, doe helemaal niet aan planning. Gebruik de ‘Klaar, schiet, richt’ benadering, en corrigeer je koers. Het voordeel is dat je snel echte feedback krijgt. Als je bijvoorbeeld een nieuw bedrijf begint, ga je niet zitten bedenken hoeveel klanten op je advertenties zullen gaan reageren; adverteer op Adwords, en je weet het direct. Deze aanpak helpt ook als het gaat om die taaie taken waar je al wekenlang over loopt te malen, maar die uiteindelijk niet meer dan 10 minuten in beslag nemen.
Soms is het geheim van ‘dingen gedaan krijgen’ ze gewoon te doen!

Gewoon doen?

Dat klink zo gemakkelijk. Maar hoe dan? Er is een reden waarom je geen actie onderneemt. En vaak is die reden voor jezelf niet duidelijk. Heeft het met jezelf te maken, met de organisatie, heb je een duidelijk purpose?

Wel geïnspireerd, maar je weet niet wat de volgende stap is?

De eerste stap is een Clarity Call. In een kosteloos telefonisch gesprek van 30-45 minuten stellen we samen vast welke stappen jij wilt zetten en of ik je daarbij kan helpen.

 

Download gratis deze whitepaper