Misschien ken je dat wel. Je hebt heel hard gewerkt om je zelf een nieuwe gewoonte aan te leren, en dan val je weer terug in je oude gewoonte. Vaak een reden om er dan maar helemaal mee te stoppen. Bijvoorbeeld met de gewoonte om te werken volgens Getting Things Done. Een terugval is echter gemakkelijk weer te boven te komen. Als je wilt weten hoe, lees dan verder.
Terugvallen moet!
Terugvallen in oude gewoontes hoort erbij! Als je niet zou terugvallen, zou je iets verkeerd doen. Terugvallen is namelijk essentieel om verder te komen. Dit is een algemeen principe. Het maakt niet uit wat je doet, dit gaat op als je auto wilt kunnen leren rijden, of een bedrijf wilt opstarten. Door terug te vallen wordt enerzijds je motivatie getest, anderzijds kom je weer tot nieuwe inzichten hoe je dingen beter aan zou kunnen pakken.
Op eigen kracht weer terugkomen
Terugvallen in oude gewoontes is pas problematisch als je niet het vertrouwen hebt dat je op eigen kracht weer terug kan komen. De truc is om te weten hoe je het doet. Als je dat weet, dan is het gemakkelijk, en ben je er ook niet bang meer voor.
Hoe je snel weer terugkomt
Het grote voordeel van GTD is dat het zo’n duidelijke methode is dat je heel snel weer terug in de flow ervan komt. In 4 stappen weer terug.
1. Stel vast dat je teruggevallen bent.
Dat lijkt een open deur, maar dat is het niet. Soms kost het me dagen om te realiseren dat ik ‘out of control’ ben.
Hoe weet je dat je teruggevallen bent?
– Je inboxen zijn weer vol
– Je werkt volledig ad hoc
– Je hebt geen overzicht meer
– Stress
– Je bent gestopt met het verzamelen en verwerken van ‘stuff’.
– Je lijsten zijn achterhaald, je vertrouwt niet meer wat er op staat. en je neemt alles weer ‘terug in je hoofd’
– Je hebt geen tijd voor het wekelijks onderhoud
2. Stop je met wat je aan het doen bent, en doe je een mindsweep.
Je neemt een vel papier en gedurende 5 minuten schrijf je alles op wat er in je op komt. Het gaat hier om kwantiteit en niet om kwaliteit. Dat papier gooi je ook in je fysieke inbakje. Als je niet direct een mindsweep kan doen, zet je deze wel in je agenda (niet op je lijsten, want die vertrouw je inmiddels niet meer)
3. Verwerk al je inbakjes.
Je neemt over alles een beslissing, door jezelf de vragen te stellen:
1 Wat is mijn gewenste uitkomst?
2. Wat moet ik daarvoor doen?
En vervolgens zet je het op de juiste plaats in je systeem.
Dit is echt een belangrijke stap. Het zal je al meer gevoel van controle geven als je ziet dat je bakjes allemaal leeg zijn.
4. Doe een uitgebreide check-up van je systeem.
– Agenda: is het alleen ‘hard landschap’, staan er alleen die afspraken en deadlines in die echt nagekomen moeten worden (en dat wanneer je ze niet nakomt, je een groot probleem hebt). Al het andere gooi je eruit.
– Actielijsten: opruimen van acties die niet meer relevant zijn, of al gedaan zijn. Probeer zoveel mogelijk te ruimen.
– Projecten: zijn de projecten nog relevant? Zijn er acties die eruit voortkomen?
– Archief: is het niet te vol? Kan ik alles nog snel vinden?
Het grote voordeel is dat je je systeem al een keer opgezet hebt, dus dat je deze stappen redelijk snel kan doen. Je kan het in één keer doen, of gespreid. Probeer wel momentum erin te houden als je begint. In mijn ervaring ben je dan binnen een paar uur, of hooguit paar dagen weer bij.