Tegen het einde van mijn rechtenstudie, maakte ik in Leiden kennis met Parliamentary Debating. Het was een vorm van debatteren die op Amerikaanse universiteiten ontstaan was. En het kenmerk was dat het aan strenge regels onderworpen was. Je had maar enkele minuten om het debat voor te bereiden. Je werd exact getimed, en mocht je over de tijd heen gaan werd je abrupt afgebroken en kreeg je minpunten.
Dat was behoorlijk anders dan wat ik op de universiteit geleerd had, waar ik soms wekenlang met een juridische argumentatie bezig was, en waar voordrachten niet getimed werden, en daardoor eindeloos en saai waren.
Er ontstonden in die tijd in Nederland een aantal debatverenigingen die deze manier van debatteren beoefenden. (Ik heb er zelf ook één mede opgericht, bestaat nog steeds, de Erasmus Debating Society), en een Nederlandse competitie.
Wat je zag dat de studenten die deze manier van debatteren beoefenden over het algemeen sneller en creatiever konden argumenteren dan degenen die de standaard inhoudelijke voordrachten hielden.
Het is gebruikelijk om te klagen over de beperkingen in ons leven: te weinig tijd, te weinig geld, te klein netwerk, niet genoeg middelen. Zeker, sommige van deze knelpunten houden ons tegen. Maar er is ook een positieve kant. De beperkingen dwingen ons vaak om keuzes te maken en talenten te cultiveren die anders onderontwikkeld zouden gaan. Beperkingen stimuleren creativiteit en helpen vaardigheden ontwikkelen.
De beperkingen van het Parliamentary Debating – minimale voorbereidingstijd, korte spreektijden, zorgden ervoor dat studenten veel creatievere argumentatie vaardigheden kregen dan degenen die niet debatteerden. En als je erover nadenkt zijn beperkingen zelfs essentieel als je je ergens in wilt ontwikkelen. Dan is het bereiken van het volgende niveau gewoon een kwestie van het kiezen van de juiste beperkingen.
Hoe je de juiste beperkingen kiest
Er zijn drie stappen die je kan volgen om beperkingen te gebruiken om je vaardigheden te verbeteren.
1. Bepaal welke specifieke vaardigheid je wilt ontwikkelen. Hoe specifieker de vaardigheid, hoe makkelijker het zal zijn om een goede beperking te ontwerpen. Een vaardigheid zoals, leren spreken in het openbaar, is te algemeen. Het is bijvoorbeeld beter om een vaardigheid als ‘snel argumenten verzinnen’ te kiezen.
Ook moet je niet proberen een vaardigheid van het zijn ‘goed in marketing’, te ontwikkelen. Het is te breed. In plaats daarvan zou je je kunnen concentreren op het leren schrijven een wervende beginalinea, of het optimaliseren van website pagina’s voor Google.
2. Ontwerp een beperking die het gebruik van deze specifieke vaardigheid vereist. Er zijn drie belangrijke sleutels voor het ontwerpen van een beperking: tijd, middelen en omgeving.
Tijd: Geef jezelf minder tijd om een taak uit te voeren of stel een schema dat je dwingt om meer consequent te werken aan een vaardigheid. In onze debatten hadden we maar 5 minuten voorbereidingstijd en 10 minuten spreektijd.
Middelen: Geef jezelf minder middelen (of andere middelen) om een taak te doen. In plaats van een oneindig aantal bronnen wat je zou kunnen raadplegen deden we alles uit ons hoofd, of we verzonnen de argumentatie ter plaatse.
Omgeving: Laat je omgeving je gedrag beinvloeden. Dit vind ik persoonlijk de leukste en de meeste effectieve. In het debatteren deden we dat door de zaalopstelling. Er was een tafel met een jury, en de ‘Regering’ en de ‘Oppositie’ zaten tegenover elkaar. Alleen al als je op je plaats ging zitten, kwam je als het ware automatisch in een debathouding. En het werkte nog sterker als we debatteerden in een mooie historische collegezaal met publiek. Naar mijn mening zijn omgevingsbeperkingen het best, omdat ze invloed hebben op je gedrag zonder dat je het beseft.
3. Speel het spel. Beperkingen kan de ontwikkeling van vaardigheden te versnellen, maar ze zijn niet een toverdrank. Je moet nog wel vlieguren maken. De beste debaters hebben vele uren debatteren erop zitten. Het beste plan is nutteloos zonder herhaalde actie. Het belangrijkste is dat je het steeds blijft doen.
Het idee in de praktijk
Ik ben momenteel aan het experimenteren met verschillende beperkingen om mijn vaardigheden te stimuleren in bepaalde gebieden. Hier zijn een paar vaardigheden waarbij ik mezelf beperkingen opgelegd heb met het doel mezelf er verder in te ontwikkelen:
Schrijfvaardigheid. Ik wil een betere schrijver worden, dus heb ik een schema opgesteld waarbij ik elke week 1 tot 3 artikelen op mijn blog publiceer. Het schema is mijn beperking. Op vrijdag moet er iets op staan. Het maakt niet uit hoe goed of hoe slecht het artikel is. Het maakt niet uit hoe lang of hoe kort het is. Ik moet iets publiceren. Dit dwingt me om creatief te zijn en om dat te doen wat je als blogger moet doen: schrijven!
Storytelling. Ik heb grote bewondering voor mensen die een publiek kunnen boeien met verhalen. Ik ben zelf niet van nature een verhalen verteller, maar ik zou er graag beter in willen worden. Dus heb ik mezelf de beperking opgelegd is om tijdens lezingen en korte workshops geen powerpoint meer te gebruiken.
Waar wil jij echt goed in worden? Welke vaardigheden wil je ontwikkelen? En het belangrijkste: welke beperkingen wil je jezelf opleggen om dit te bereiken?