Laatst moest ik mijn kinderen naar zwemles brengen. Normaal doet mijn vrouw dat altijd, en ze had me specifieke aanwijzingen gegeven. Hoe laat ik weg moest, hoeveel tijd ik moest nemen voor omkleden etc. Want, zo zei ze: ‘Anders ben je te laat en helemaal gestresst…’
Ik hoorde haar aan, en dacht bij mezelf: ‘Dat kan wel zo zijn, maar als ik het doe, gaat het veel sneller.’
Uiteindelijk ging het exact zoals mijn vrouw voorspeld had. We kwamen 10 minuten te laat, en ik was helemaal gestresst!
Ben ik nou zo eigenwijs, of is hier een bredere les uit te trekken? Dus terwijl ik met een bonkend hart aan de rand van het zwembad zat, werd het mij ineens duidelijk.
Om iets te leren moet je eerst fouten maken.
En toch… meestal voel je een fout als een mislukking. Je bent boos op jezelf, en je geeft jezelf op je kop.
De meesten van ons hebben al op jonge leeftijd geleerd dat fouten slecht zijn, dat we moeten proberen om fouten te voorkomen. Als we thuis, op school of op ons werk een fout maakten, dan kregen we te horen dat dat slecht was. Misschien niet altijd, maar waarschijnlijk net vaak genoeg je er onbewust rot over te voelen.
“zonder fouten zouden we niet echt leren of groeien.”
Fouten zouden moeten worden gevierd als een van de meest verbazingwekkende dingen in de wereld: ze maken het leren mogelijk, ze maken ze groei en verbetering mogelijk. Door trial and error – dingen uitproberen, het maken van fouten, en leren van die fouten – hebben we leren fietsen, praten, autorijden.
Denk er eens over na hoe je hebt leren fietsen of autorijden: niet door er uitleg van iemand over te krijgen, of erover te lezen.
Nee, eerst krijg je informatie over iets, je leest erover, of je observeert iemand …
Dan bouw je in je gedachten een model …
Dan ga je het uittesten door het in de echte wereld uit te proberen …
Dan maak je fouten, en het voelt pijnlijk…
Dan hierzie je het model op basis van het resultaat van je experiment…
Dan herhaal je het,
Dan maak je nogmaals een fout….
Dan leer je weer van die fout…
En dan merk je ineens hoe je geleerd hebt om iets te doen.
Fouten zijn hoe we leren om iets nieuws te doen. Als je niet echt de pijn hebt gevoeld van een fout maken, dan zal je ook ook niet de motivatie hebben om het volgende keer anders te doen.
“Dus als je leren belangrijk vindt, als je groeien en verbeteren belangrijk vindt, dan moet je fouten vieren.”
Zittend aan het zwembad, zag ik hoe mijn dochtertje door een verkeerde beweging kopje onder ging (gelukkig wel door de zwemleraar gepakt werd), en ik merkte dat er een glimlach op mijn mond verscheen.