Wat het rijden in een Tesla mij leerde over zelfsturing

Deze vakantie had ik mijn schoonouders uit het buitenland op bezoek en was ik op zoek naar een grote en comfortabele auto voor een aantal weken. Een vriend van mij heeft een Tesla Model X, met 6 zitplaatsen en ging voor 4 weken naar Amerika. Ik kon zijn auto lenen.

Ik had nog nooit een Tesla gereden, en tijdens ons eerste ritje zei mijn vriend:

“Je moet absoluut de autopilot feature gebruiken want dat is heel cool.”

Ik reed de auto richting de Amsterdamse ring, het was druk die ochtend. Ik dacht, “Ja het zal wel.”

Hij zag mijn twijfel. “Nee, zei hij, je moet het nu echt gebruiken”, en hij begon me uit te leggen hoe ik de autopilot aan kon zetten. Ik klemde het stuur nog steviger vast en voelde hoe mijn handen zweterig werden.

We reden de invoegstrook op, en daar tikte ik, zoals geïnstrueerd, 2 keer de cruisecontrol hendel aan. Prompt schoot de auto naar voren. Ik voelde mijn rug tegen de rugleuning gedrukt worden. Mijn hart klopte in mijn keel. Mijn handen maakten een beweging om het stuur weer vast te pakken.

“Nee”, zei hij streng. “Handen van het stuur!”

Verstijfd zag ik hoe het stuur vanzelf bewoog en hoe de auto zichzelf tussen de andere auto’s invoegde.

In de weken daarna raakte ik steeds meer vertrouwd met de auto, en als Holacracy coach zag ik vele parallellen tussen autopilot en zelfsturende teams en lessen die je hieruit kan als trekken als medewerker of leidinggevende

De 6 paralellen tussen autopilot en zelfsturende teams

1. Ken en vertrouw het systeem

In zowel de context van autopilot als zelfsturende teams is het opbouwen van vertrouwen in de technologie van essentieel belang. In het geval van de Tesla-autopilot moest ik vertrouwen op de technologie om veilig te rijden. Ook als je Holacracy invoert is het belangrijk vertrouwen te hebben in het systeem. Holacracy wordt ook vaak een sociale technologie genoemd. Het is niet ingewikkeld, maar je moet wel even doorhebben hoe het werkt.

2. Durf het stuur los te laten

Het meeste heb ik over de auto geleerd door het stuur los te laten. Als je zelf niet meer met autorijden bezig bent, dan kan je vanuit een ander perspectief naar de ervaring van het auto rijden gaan kijken. Ik had meer oog voor wat er om mij heen gebeurde, ik kon ook beter de indicatoren interpreteren, ik kon de route bestuderen, en de planning checken. De bestuurders van teams en bedrijven die Holacracy succesvol ingevoerd hebben, vertellen ook dergelijke ervaringen. Ze kunnen zich meer bezig houden met strategie, en krijgen een meer holistisch perpectief van hun organisatie.

3. Wees duidelijk in communicatie

In mijn Tesla-ervaring was duidelijke communicatie van essentieel belang. Mijn vriend legde me uit hoe ik de autopilot moest activeren en gaf mij heel specifieke instructies, zoals “Handen van het stuur!” Duidelijke communicatie is ook cruciaal in zelfsturende teams. Teamleden moeten weten wat er van hen wordt verwacht en hoe ze met elkaar moeten samenwerken. Open en eerlijke communicatie bevordert effectieve besluitvorming.

3. Bevorder sensitiviteit

Autopilot systemen zijn heel gevoelig. Ze gebruiken camera’s en sensoren om voertuigen, obstakels, verkeersborden en wegmarkeringen te detecteren en passen hun gedrag aan op basis van deze waarnemingen. Zo kan het snel reageren op veranderingen in de verkeerssituatie. Ook zelfsturende teams moeten sensitief zijn voor spanningen, zoals veranderingen in de markt, klantbehoeften en interne processen, net zoals de autopilot-systemen gevoelig zijn voor veranderingen op de weg.

4. Autonomie kan niet zonder purpose

Terwijl de autopilot bepaalde taken autonoom uitvoerde, kan dit niet zonder een bestemming. Dit wordt ook weerspiegeld in zelfsturende teams. Ze kunnen weliswaar zelf beslissingen nemen en autonoom opereren, maar ze hebben wel een bestemming, een hoger doel, een purpose nodig. Het doel is nooit zelfsturing op zich.

5. Menselijke betrokkenheid blijft belangrijk

In zowel de context van de Tesla-autopilot als in zelfsturende teams blijft menselijke betrokkenheid belangrijk. In de auto moest ik klaar zijn om in te grijpen wanneer dat nodig was, en in Holacracy teams wordt met name een beroep gedaan om altijd zelf te blijven interpreteren, en nooit klakkeloos de regels te volgen. Dit benadrukt het belang van het behouden van een menselijke betrokkenheid, zelfs in autonome situaties.

Holacracy Practitioner Training – Amsterdam – September 2023 – korting

Volgende week komt Brian Robertson, de bedenker van Holacracy, naar Nederland om een training te geven. Ik co-faciliteer de training als coach. Mocht je geïnteresseerd zijn, er zijn nog plaatsen. Als je via deze link boekt, met deze kortingscode, PURPOSE22, krijg je €200 korting.

Download gratis deze whitepaper