Best Kept Secrid

Hoe een Nederlands bedrijf vanuit stilte een industriële evolutie ontketent

Het geluid van de klankschaal trilt door de ruimte. Marianne, een kleine vrouw met vrolijke ogen, kijkt de zaal in. Haar grijze haar hangt los over haar schouder, en ze zet een stap opzij om de klankschaal weg te zetten. Langzaam wordt het stil.

Ik merk dat mijn schouders ontspannen, zonder dat ik daar bewust voor kies. Het voelt als een gewichtig moment, een begin.

Ze sluit haar ogen en ademt diep in en uit. De zaal volgt vanzelf.

Mijn ademhaling past zich aan, wordt kalm en gelijkmatig, gedragen door de energie in de ruimte.

Haar blik gaat over de groep, zo’n 40 collega’s. Na een korte introductie glimlacht ze en zegt: “Het werk dat we hier deze week gaan doen, staat vooral in het teken van het zijn, en niet van het doen. Want dat doen we op kantoor al genoeg.” Ze vervolgt: “Dit ‘zijn’, dat is waar het ons echt om gaat. En we kunnen dit op deze mooie locatie doen omdat we wallets verkopen.”

Marianne glundert, en ik besef de impact van haar uitspraak. Wat zij hier zegt, is een totale omkering van hoe de meeste organisaties werken. Voor mij zegt ze met zoveel woorden: “zijn is de basis dan doen in plaats van andersom”.

Secrid en de evolutie van werk en industrie

Op uitnodiging van René en Marianne, de oprichters van Secrid, bracht ik in februari een week door in Mandali, een retreatcenter in de Italiaanse Alpen. Elk jaar huren zij deze locatie exclusief af voor de “Secrid Academy”.

Secrid is een succesvol Nederlands maakbedrijf en tegelijk een laboratorium voor de toekomst van werk. In een tijd waarin veel productie naar China is verplaatst, bewijst Secrid dat high-end fabricage in Nederland mogelijk is.

Het familiebedrijf laat zien dat bedrijven die echt vooroplopen, dat niet alleen doen door technologie en efficiëntie, maar door purpose te koppelen aan vakmanschap. Waar de eerste industriële revolutie draaide om machines en massaproductie, draait de industriële evolutie om iets subtielers: wat ik noem de “energetische infrastructuur van een organisatie” die door medewerkers geïnternaliseerd wordt.

Je kan het ook bezieling noemen. Deze infrastructuur bestaat enerzijds uit structuur elementen zoals o.a purpose, waarden, principes, doelen, visie. Anderzijds bestaat deze uit vaardigheden, zoals zelfbewustzijn, mindfulness, afstemmen.

Hun purpose (een essentieel onderdeel van deze infrastructuur) overstijgt het maken van wallets, waarin ze overigens outstanding zijn, een van hun kernwaarden. Het luidt:  “Drive the Industrial Evolution”: een nieuwe manier van werken waarin innovatie en duurzaamheid samenkomen.

Wat Secrid uniek maakt, is dat ze opereren op alle vier lagen van effectiviteit, zoals beschreven in mijn whitepaper -Meer impact, meer Voldoening 4 levels van effectiviteit. Vooral level 4 (Effectief door purpose) is zeldzaam:

  1. Effectiviteit door dienstbaarheid en toewijding (level 1) – Het ambachtelijke vakmanschap en de toewijding waarmee de wallets worden gemaakt.
  2. Effectief door slim werken (level 2) – De slimme productieprocessen en innovatie binnen het bedrijf.
  3. Effectief door teamwork (level 3) – De manier waarop mensen samenwerken met veel autonomie (ze werken met Holacracy-rollen), gekoppeld aan practices zoals energetisch ‘afstemmen’.
  4. Effectief door purpose (level 4) – Het diepe bewustzijn van de maatschappelijke impact die het bedrijf wil maken. Bijvoorbeeld door productie uit te besteden aan sociale werkplaatsen in Nederland en zo mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt te ondersteunen.

Energiewerk niet als middel maar als doel

Tijdens de retraite in Mandali begint elke dag met yoga en meditatie, gevolgd door energiewerk zoals de beoefening van ‘afstemmen met elkaar’ (tune in and notice). Dit proces, even essentieel als productontwerp, zorgt ervoor dat intuïtie en logica hand in hand gaan.

In de middagen vinden sessies plaats over de Secrid Way of Working, gebaseerd op spirituele en filosofische principes. Wandelen in stilte, gezonde maaltijden en ontspanning maken deel uit van de ervaring.

Het levensverhaal van oprichters René en Marianne laat zien hoe hun grootste tegenslagen juist de basis vormden voor Secrid. Een zakelijke tegenvaller (oplichting), waardoor ze helemaal opnieuw moesten beginnen, bleek achteraf een blessing in disguise. Het energiewerk en andere mindfulness-practices – niet als wellness, maar als een diepere manier van zijn – gaf hen de kracht om door te gaan.

Best Kept Secret: spirituele diepgang als basis voor commercieel success

Het success waarmee Secrid kaarthouders op de markt heeft gebracht (inmiddels 17 miljoen verkocht), bewijst dat bedrijven niet hoeven te kiezen tussen business en spirituele diepgang, maar juist door spiritualiteit een centrale plaats te geven succesvol kunnen zijn. Hun eigen 7 lagen-designmodel weerspiegelt een geïntegreerde benadering waarin werk een holistisch systeem is dat zich continu ontwikkelt.

Dat betekent niet dat alles vanzelf gaat. Secrid heeft net zoals andere bedrijven vele uitdagingen. Hun markten zijn in beweging, en er wordt op dit moment het uiterste gevraagd van hun organiserend en innoverend vermogen.

Maar los daarvan, wat als de grootste verschuiving in werk niet alleen draait om technologie of efficiëntie, maar om iets fundamentelers? Wat als succes niet alleen wordt gemeten in groei en winst, maar ook in een andere manier van ‘zijn’?

 

Download gratis deze whitepaper