Waarom ‘goedkope’ voetbalteams dure teams kunnen verslaan

Ik was, zoals velen met mij, verbijsterd over de uitschakeling van het Nederlands elftal door Tsjechië op het EK voetbal.

Op dit moment is het Nederlands elftal op papier 607 miljoen waard, terwijl Tsjechië 186 miljoen waard is.

2 dagen later stuurde Zwitserland (289 miljoen) het Franse elftal (1,2 miljard) naar huis.

Als je de marktlogica zou volgen dan zou het duurste team toch moeten winnen?

Gelukkig volgt de realiteit niet altijd het pad van de logica.

Toch wordt ook bij recruitment in organisaties voornamelijk gekeken naar “marktwaarde” op basis van vaardigheden, en ervaring.

Tijdens dit EK hebben we dus gezien hoe dat uit kan pakken…

Er is één ding dat maar mijn mening minstens zo belangrijk is als marktwaarde.

Het is niet in geld uit te drukken.

Het is onzichtbaar, en tegelijkertijd niet te ontkennen.

Je voelt het in de eerste 10 minuten van een meeting of van een wedstrijd.

Het is het verschil tussen een wedstrijd waarin beide partijen bang zijn te verliezen, of een wedstrijd waarin de vonken ervan af vliegen.

Als datgene er is, wordt het resultaat minder belangrijk.

Waardoor er vaker gewonnen wordt.

Dat is purpose.

Onderzoek van Deloitte wijst uit dat purpose-gedreven teams 30% innovatiever zijn.

Purpose is geen toeval of hocus-pocus. Onder de juiste omstandigheden kan het ontbranden, en het verschil maken.

Bij pionierende organisaties, waarvan ik er een aantal mag begeleiden, is purpose als recruitment en beoordelings criterium inmiddels belangrijker dan vaardigheden.

Belangrijke vragen zijn dan:

Wat is jouw purpose? Vervul jij door voor deze organisatie te werken jouw purpose? Welke rollen vind jij purposeful, en welke minder?

We hebben hele goede voetballers, nou maar hopen dat het purpose van het Nederlands elftal de komende jaren nog een keer echt ontbrandt.

3 -2-1

3 doordenkers van mij

“Als iets jouw purpose is, vind je de vaardigheden er wel bij. Andersom is moeilijker.”

“Als winnen of verliezen niet belangrijk is, wordt er vaker gewonnen.”

“Purpose is geen toeval. Onder de juiste omstandigheden ontbrandt het.”

2 quotes van anderen

“Ik heb een zak geld nog nooit een doelpunt zien maken.”

Johan Cruyff

“De merken die de komende jaren zullen gedijen, zijn degenen die een purpose hebben dat verder gaat dan winst.”

Richard Branson

1 vraag aan jou?

“Wanneer in jouw leven heeft het hebben van een purpose voor jou het verschil gemaakt?

Mijn aanbod

Leven vanuit purpose begint bij het vinden en formuleren ervan. Ik begeleid persoonlijk in een intensief traject jaarlijks een beperkt aantal mensen bij het vinden van hun purpose.

Ook begeleid ik teams en hele organisaties om hun company purpose te vinden.

Wil je daar meer over weten, laat dan een reactie achter. Of kijk op www.workinflow.nl

Download gratis deze whitepaper